Jak obliczyć zwrot podatku?

Deklaracja PIT, a nadwyżka zapłaconego podatku

W deklaracji podatkowej PIT, wymienia się wysokość przychodu uzyskanego w danym roku podatkowym, kwoty zaliczek wpłaconych wcześniej na rzecz podatku, wysokość składek na ubezpieczenia zdrowotne i społeczne, oraz korzystanie z różnych ulg i odliczeń. Zwrot podatku PIT będzie możliwy wtedy, gdy przy opodatkowaniu według zasad ogólnych, w formularzu PIT-37 lub PIT-36, wpłacane zaliczki na podatek dochodowy, będą się odnosiły do drugiego progu przychodu, ale finalnie będzie on niższy.

Nadwyżka wpłaconego podatku, może także wystąpić wtedy, gdy podatnik korzysta z różnych ulg, które obniżają kwotę należną fiskusowi. Będzie to m.in. ulga prorodzinna, ulga abolicyjna czy ulga rehabilitacyjna. Nieocenioną pomocą w kwestii wyliczenia wysokości nadpłaty, będzie zwrot podatku kalkulator.

Jak sprawdzić, czy należy nam się zwrot?

Jeśli chcemy dowiedzieć się, czy przysługuje nam zwrot podatku i jaką kwotę otrzymamy, powinniśmy skorzystać z dostępnego online zwrot podatku kalkulator.

Obliczanie kwoty nadpłaconego podatku, za pomocą kalkulatora, jest wręcz banalnie proste. Sumujemy kwoty uzyskanego przychodu i wpisujemy w odpowiednią rubrykę w kalkulatorze. Następnie, robimy to samo z kosztami uzyskania przychodu. Całość uzupełniamy wpisaniem kwoty, zaliczek wpłaconych na rzecz podatku. Uwzględniamy również odliczenia na ubezpieczenie społeczne, oraz ubezpieczenie zdrowotne. Na sam koniec, uwzględniamy listę ulg i odliczeń, które nam przysługują. Może to być ulga prorodzinna, abolicyjna, rehabilitacyjna, czy też inna, do której mamy prawo.

Brak otrzymania zwrotu podatku we wskazanym terminie- co robić?

Pierwsze, co powinniśmy zrobić w przypadku braku zwrotu podatku, to skontaktować się z urzędem skarbowym w którym składaliśmy nasze zeznanie podatkowe. Należy wystosować zapytanie o przyczynę zwłoki w zwrocie nadpłaty podatku. Może się okazać, że nie wzięliśmy pod uwagę faktu składania korekty. Warto także upewnić się, czy nasz zwrot nie został już przyznany, ale nie jest przekazany na nasze konto ze względu na to, że spłacono z niego nasze zaległości finansowe wobec urzędu skarbowego.